zoktál álmodozni? Olyan
dolgokról, amiket nem tudsz vagy nem mersz megtenni? A film
nézése vagy a könyv olvasása közben
elábrándozol azon, hogy vajon te mit tennél a
fõhõs helyében?
Az rpg, azaz a
szerepjáték (role playing game) arra ad
lehetõséget, hogy fantáziádat
felhasználva érdekes kalandokat élhess át.
Több ez, mint egyszerû álmodozás, mert nem
egyedül teszed. A szerepjáték tulajdonképpen
olyan, mint egy interaktív
történetmesélés, ahol közösen
találjátok ki a történetet.
A gyakorlatban ez úgy
néz ki, hogy egyvalaki lesz a mesélõ, a
többiek pedig a játékosok. A játékosok
kitalálnak maguknak egy-egy karaktert, azt, akit majd
játszani fognak: kinézetét,
képességeit és tulajdonságait
leírják egy papírlapra. A mesélõ
pedig kitalálja a környezetet a kalandhoz. Õ
találja ki, hogy milyen helyzetekbe csöppennek a
játékosok, de természetesen rajtuk múlik,
hogyan reagálnak ezekre.
A mesélõ feladata
nagyon fontos: biztosítania kell, hogy mindenki
élvezhesse a játékot. Általában
olyan emberek szokták elvállalni a mesélõ
szerepét, akikben ott az alkotói vágy.
Bármit megtehet a képzelt világban, õ
irányítja a történéseket, és
ebbe vonja be a játékosokat, hogy megmutassa nekik a
történetet, amit kitalált. Ugyanakkor rengeteg
meglepetésben lesz része, amikor rájön, hogy
hiába gondolt (látszólag) minden
lehetõségre és tervezte meg a kalandot, mert a
játékosoknak úgyis olyasmi jut eszébe, amit
nem vett figyelembe. Épp ezért elengedhetetlen, hogy a
mesélõ mindig kész legyen a
rögtönzésre.
Még nem esett szó a
szabályokról. Természetesen vannak, de nem
létezik egy általános szabályzat. Rengeteg
szabályrendszer látott már napvilágot, ezek
megvásárolhatók könyv
formájában, de természetesen a
mesélõ is kialakíthat egy sajátot. A
szabályok alapvetõen két részre
oszthatók. Egyik részük a karakterek
megalkotását határozza meg, hogy minden
játékos egyenlõ esélyekkel indulhasson. A
nagyobbik részük pedig azt segít eldönteni,
hogy a karakternek a képességei alapján
sikerült-e végrehajtani a kívánt
cselekvést (pl.: tényleg meg tudja-e mászni a
tíz méteres sziklafalat).
A karakterek fejlõdnek is. Ha
elég sikeresen kezelik a helyzeteket, tapasztalatot szereznek
és erõsebbek lesznek. A mesélõ
ítél arról, hogy mikor gyakorolt valamit
már elégszer a karakter ahhoz, hogy jobb legyen benne. De
a játékos dönti el, hogy karaktere mely
képességeit milyen gyakran használja.
Mindig a mesélõ szava
a döntõ. De igenis figyelembe kell vennie a
játékosok igényeit és ezeket kell
elõnyben részesítenie. A mesélõ
és a játékosok egy csapat. Mint minden
játéknak, ennek is az a lényege, hogy mindenki
jól érezze magát.
Mindig úgy indul, hogy most
valaki más lehetünk. Aztán
rájövünk, hogy mindez önmagában nem lett
volna elég. A legfontosabb az, hogy mindezt baráti
körben csináltuk végig. Évekkel
késõbb is kellemes visszagondolni egy-egy
éjszakába nyúló kalandra: a váratlan
ötletek vagy bénázásaink (jobb esetben
másé) és mindenek felett mérhetetlen
elégedettség.
Akinek sikerült felkelteni az
érdeklõdését, annak azt tudom
ajánlani, hogy keressen olyanokat, akik már
játszanak. Úgy lehet igazán megtanulni, hogyan
mûködik, ha az ember élõben látja.
Abban pedig biztos vagyok, hogy szinte bárki szívesen
válaszol a kérdésekre.(általában
imádunk sztorizni, magyarázni és kifejteni a
véleményünket)
Miután elolvastátok a
fenti részt, egy kis adalékot adnék a
fórumos szerepjátszáshoz. Az internet
táguló világában az emberek olyanokkal is
együtt játszhatnak, akik a világ másik
végén élnek. Ez mindenképpen
elõnyös azok számára, akik
közelében nincsenek szerepjátékosok.
Azért szintén sokan kedvelik, hogy ha fórumon
játszik az ember, akkor van ideje végiggondolni, mit is
cselekedne a karaktere, és ezt hosszan ki is fejtheti, nem kell
gyorsan rögtönöznie, ideje van bõven. Igen
ám, de ez az idõ a hátránya is a
fórumos játékoknak.
Mivel általában a
Kaland Mester jobban szereti megvárni az összes
Játékost, így a kaland haladása sokkal
lassabb, mintha élõben, vagy esetleg chaten
szerepjátékoznának. Amikor elmegy valaki mondjuk
nyaralni, vagy nem jut internethez hosszabb ideig, szól a
Mesélõnek, és õ irányítja
általában a karakter addig az ideig, ez nem is gond, de
ha valaki nem tud szólni, alaposan lelassítja a
játékot. Minálunk is nem egy játék
maradt abba ezen okokból. Így hát fokozottan
szükség van az egymással való
kapcsolattartásra, ezért fokozott figyelmet
kérünk a Játékosoktól és Kaland
Mesterektõl is egymás irányába, valamint
kellemes játékot!