Vissza az előző oldarra
zoktál álmodozni? Olyan dolgokról, amiket nem tudsz vagy nem mersz megtenni? A film nézése vagy a könyv olvasása közben elábrándozol azon, hogy vajon te mit tennél a fõhõs helyében?

Az rpg, azaz a szerepjáték (role playing game) arra ad lehetõséget, hogy fantáziádat felhasználva érdekes kalandokat élhess át. Több ez, mint egyszerû álmodozás, mert nem egyedül teszed. A szerepjáték tulajdonképpen olyan, mint egy interaktív történetmesélés, ahol közösen találjátok ki a történetet.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy egyvalaki lesz a mesélõ, a többiek pedig a játékosok. A játékosok kitalálnak maguknak egy-egy karaktert, azt, akit majd játszani fognak: kinézetét, képességeit és tulajdonságait leírják egy papírlapra. A mesélõ pedig kitalálja a környezetet a kalandhoz. Õ találja ki, hogy milyen helyzetekbe csöppennek a játékosok, de természetesen rajtuk múlik, hogyan reagálnak ezekre.

A mesélõ feladata nagyon fontos: biztosítania kell, hogy mindenki élvezhesse a játékot. Általában olyan emberek szokták elvállalni a mesélõ szerepét, akikben ott az alkotói vágy. Bármit megtehet a képzelt világban, õ irányítja a történéseket, és ebbe vonja be a játékosokat, hogy megmutassa nekik a történetet, amit kitalált. Ugyanakkor rengeteg meglepetésben lesz része, amikor rájön, hogy hiába gondolt (látszólag) minden lehetõségre és tervezte meg a kalandot, mert a játékosoknak úgyis olyasmi jut eszébe, amit nem vett figyelembe. Épp ezért elengedhetetlen, hogy a mesélõ mindig kész legyen a rögtönzésre.

Még nem esett szó a szabályokról. Természetesen vannak, de nem létezik egy általános szabályzat. Rengeteg szabályrendszer látott már napvilágot, ezek megvásárolhatók könyv formájában, de természetesen a mesélõ is kialakíthat egy sajátot. A szabályok alapvetõen két részre oszthatók. Egyik részük a karakterek megalkotását határozza meg, hogy minden játékos egyenlõ esélyekkel indulhasson. A nagyobbik részük pedig azt segít eldönteni, hogy a karakternek a képességei alapján sikerült-e végrehajtani a kívánt cselekvést (pl.: tényleg meg tudja-e mászni a tíz méteres sziklafalat).

A karakterek fejlõdnek is. Ha elég sikeresen kezelik a helyzeteket, tapasztalatot szereznek és erõsebbek lesznek. A mesélõ ítél arról, hogy mikor gyakorolt valamit már elégszer a karakter ahhoz, hogy jobb legyen benne. De a játékos dönti el, hogy karaktere mely képességeit milyen gyakran használja.
Mindig a mesélõ szava a döntõ. De igenis figyelembe kell vennie a játékosok igényeit és ezeket kell elõnyben részesítenie. A mesélõ és a játékosok egy csapat. Mint minden játéknak, ennek is az a lényege, hogy mindenki jól érezze magát.
Mindig úgy indul, hogy most valaki más lehetünk. Aztán rájövünk, hogy mindez önmagában nem lett volna elég. A legfontosabb az, hogy mindezt baráti körben csináltuk végig. Évekkel késõbb is kellemes visszagondolni egy-egy éjszakába nyúló kalandra: a váratlan ötletek vagy bénázásaink (jobb esetben másé) és mindenek felett mérhetetlen elégedettség.

Akinek sikerült felkelteni az érdeklõdését, annak azt tudom ajánlani, hogy keressen olyanokat, akik már játszanak. Úgy lehet igazán megtanulni, hogyan mûködik, ha az ember élõben látja. Abban pedig biztos vagyok, hogy szinte bárki szívesen válaszol a kérdésekre.(általában imádunk sztorizni, magyarázni és kifejteni a véleményünket)

Miután elolvastátok a fenti részt, egy kis adalékot adnék a fórumos szerepjátszáshoz. Az internet táguló világában az emberek olyanokkal is együtt játszhatnak, akik a világ másik végén élnek. Ez mindenképpen elõnyös azok számára, akik közelében nincsenek szerepjátékosok. Azért szintén sokan kedvelik, hogy ha fórumon játszik az ember, akkor van ideje végiggondolni, mit is cselekedne a karaktere, és ezt hosszan ki is fejtheti, nem kell gyorsan rögtönöznie, ideje van bõven. Igen ám, de ez az idõ a hátránya is a fórumos játékoknak.
Mivel általában a Kaland Mester jobban szereti megvárni az összes Játékost, így a kaland haladása sokkal lassabb, mintha élõben, vagy esetleg chaten szerepjátékoznának. Amikor elmegy valaki mondjuk nyaralni, vagy nem jut internethez hosszabb ideig, szól a Mesélõnek, és õ irányítja általában a karakter addig az ideig, ez nem is gond, de ha valaki nem tud szólni, alaposan lelassítja a játékot. Minálunk is nem egy játék maradt abba ezen okokból. Így hát fokozottan szükség van az egymással való kapcsolattartásra, ezért fokozott figyelmet kérünk a Játékosoktól és Kaland Mesterektõl is egymás irányába, valamint kellemes játékot!