játék a talassia világa nevű
fórumrészben játszódik. Azon belül is
éppen ahol a karaktered tartózkodik. pl: ha a
kastélyban van, akkor ne a kastélyon kívüli
témába írd bele, hogy mit csinál. Oda csak
akkor írj,ha a karaktered kilépet a
kastélyból.
A játékban meghatározott jelölések
vannak.
Azok a szövegek, amik //-jelek között vannak, csak
és kizárólag külső, userekkel kapcsolatos
információkat, beszélgetéseket
tartalmaznak. Ezek használatát illik
minimalizálni, a játék a karakterek helye, nem a
user társalgásé, arra van külön hely.
Példa:
//Bocs, user el úgy 30 percre, munka miatt//
Ha történést, vagy a karakter
cselekvését akarod leírni, azt tedd *-jelek
közé. Ezen belül külön megjelölheted a
karakter gondolatait, ha "-jelek, vagy ~-jelek közé teszed.
Példa lehet a következő:
*belép a fogadó ajtaján egy magas, cifra
ruhás alak, s körbenéz. "Ma is jó sokan
vannak", gondolja, majd fennhangon köszön*
Szép estét mindenkinek!
Mint fenn is látható, azok a bejegyzések, mik nem
kerülnek semmiféle jelek közé, a karakter
kimondott szavai. A kimondott szavak hangerejét,
tónusát a fent megismert *-jelek között lehet
hozzá ileszteni:
Hiányoztál már... *suttogja forrón,
szenvedéllyel teli hangon*
A karakter kimondott szavait néha jelölik még az
irodalomban megismert gondolatjellel:
-Egy korsó sert, DE RÖGTÖN!
De ez nem jellemző, inkább nem használunk semmit.
S elfogadott dolog még, hogy a nagybetűs
írásmód kiabálást jelent, mint fenn.
Ennyit a játék jelöléseiről röviden, ez
bizonyára nem a teljes lehetőségek tárháza,
de kezdetnek elég lesz.
Térjünk át a netikettre, azaz mit illik, és
mit nem a játékon belül.
Általánosan elfogadott dolog, hogy az érkező
köszön a bentieknek, akár csak egy
biccentéssel, s a bentiek is köszönnek neki, ha
észreveszik. Ez alól rengeteg kivétel van, ez csak
egy gyenge irányelv.
A legfontosabb szabály, amit illik betartani betartani, az a
feltétele mód. Ha a karakter bármi olyat
cselekszik, ami másra hatással lenne, azt soha nem
írhatja le megtörtént eseményként,
hanem csak szándékként, hogy a másik
tetszése szerint reagálhasson rá,
továbbá cselekedeteit ne hosszú sorokban
írja le, mert bármikor
közbevághatnának, hanem ésszerűen rövid
lépésekre bontva.
Rossz példa:
*előkapja kardját, közben egy széket a jobboldali
arcába rúgja, hogy annak orra törik, s
eszméletlen bukik vissza, kardja kettőt villan, s a másik
kettő torkából már spriccel is a vér. Majd
három másikat félrelökve kirohan az
ajtón és eltűnik az utca forgatagában.*
Ugye nem kell külön magyaráznom, hogy ez mennyi
játéklehetőséget hagy a többieknek.
Helyette ez az elfogadottabb:
*előrántja kardját, közben lábával a
jobb szélső arca felé rúgja a széket, hogy
meglepje, megzavarja, kardja pedig a jól begyakorolt mozdulattal
a másik kettő torka felé száll
vízszintesen.*
S ez esetben a többi résztvevő is játszhat,
reagálhat. S hogy hogyan? Nos, egy ilyen csetepatéban
legjobban talán a karakter klánja és tudása
számít. Ha a karakter harcos, ez a cselekvés nem
hihetetlen dolog, míg ha az Universitas könyvtárosa,
lehet bármilyen magasan képzett, kevés
esélye van a sikerre. Tehát az egymással
küzdők figyelembe veszik a másik karakterét , s az
alapján eldöntik, hogy mi is történik, mint
ahogy neked is ezt kell majd tenned. Tehát ha balról
jobbra egyre képzetlenebbek, az első jobb mint te, a
második veled megegyező, a harmadik pedig jóval
alacsonyabb, akkor ezek a válaszok születhetnek:
*az acél csikordulására reflexből ugrik
hátra, így a kard előtte suhan el, majd ő is kardot
ránt*
*nem számított fegyverre, s társa is elulgrott
mellőle, így már csak egy rövid fordulatra van
ideje, a kard a nyaka helyett a vállába mar, a
fájdalomtól fintorogva kap egyetlen fegyvere, a tőre
után*
*a kardra markoló kezet figyelte, így a felé
reppenő szék teljesen váratlanul érte,
kezét se tudja már felkapni, fejen találja,
és hátrabucskázik az asztalok között,
majd szédelegve próbál
feltápászkodni*
Mint láthatod, mindenki maga dönti el, hogy az őt
ért támadásokat elkerüli-e, és ha
igen, hogyan, továbbá, hogy milyen mértékű
sérüléseket szenved, elájul-e vagy mennyire
harcképes.
Természetesen, azért kicsit bonyolultabb a dolog. Itt
nincsenek szintek (remélem mond valamit ez neked) nincs mihez
mérni tudásod, hatalmad. Figyelni kell a másikat,
főleg ha még nem ismered, hogy mit tesz és hogyan.
Elismerem, kell hozzá egy kis gyakorlat.
Még egy fontos dolog, hagyd, és főként várd
meg, míg a másik reagál. A játék nem
gépíró verseny. Nem az nyer, aki gyorsabban le
tudja írni, mit tesz a másikkal, s az hogyan hal meg egy
nyikkanás nélkül, csak mert lassabb a nete, vagy
lassabban gépel.
És még egy nagyon fontos dolog. Senki sem hallhatatlan!
Lehetsz bármennyire nagy varázsló, harcos vagy
akár isten, azért legyen gyenge pont, ha
szükséges. De kérlek, igyekezz elkerülni a
harcokat, a halált. Ez a játék nem erről
szól, hanem hogy jól érezd magad, és a
többiek is
.
Ebből több dolog is következik:
-Ölni a játékban nem etikus, csak ha a másik
fél is beleegyezik, s a helyzet semmi más kiutat nem
hagy. Egy karakter érték a másik
számára, nincs joga senkinek megfosztania a
másikat a játékától, annak
örömétől.
-Senki sem halhatatlan, ilyen nincsen. Egy harcban igen könnyen
sérül mindenki, majd a felcserek vagy a mágia ezen
segítenek, de senki nem kerülhet el minden
támadást bravúrosan, hacsak nincs magasan az
ellenfele felett harci tudásban, de még ilyenkor is
megeshet, hogy egy jól megfogalmazott, meglepő
támadás sebezhet.
-A tudás sokat számít, de ott a túlerő, ha
egy magas "szintűre" sok kisebb támad, legyőzhetik Ez is csak
egy irányelv, de kezdetnek jó.
-Az íjjász kemény dolog, mert vessző elől
kitérni nehéz, de ha alacsonyabb "szintű"
íjjász vagy, akkor tudd, hibázhatsz, gond
nélkül lőhetsz mellé. De gondos célzás
után gyanútlan ellenfelet bizony egy kezdő
íjjász is lelőhet, s akkor már csak a
páncél segíthet.
-Ne akarj feltétlen hatalmas mágikus
varázstárgyakat. Ne legyen feltétlen mindent
átvágó kardod, s átvághatatlan
keménységű páncélod, ez nem a
félistenek világa. Őszintén szólva
később se legyen.
Fontos netikett még, hogy offban ne sértegesd a
másikat, ha úgy érzed a karaktere bunkó,
fogadd el, hogy az csak egy karakter, a user nem feltétlen
ilyen. Ha valaki más vét a fentiek ellen, offban finoman
figyelmeztetheted, hogy nem reális, amit tesz, de ne menj bele
vitába, megölheti a játékot.
Remélem tudtam segíteni, és hamar beletanulva, te
is jól fogod érezni magad. Elnézést, hogy
ilyen hosszú lett a bevezető, de szükségesnek
éreztem.
De talán a legjobb dolog amit az elején
tehetsz…Figyelj! Figyeld csak a többieket, hogy hogyan
játszanak, hogy cselekszenek, hogy használják az
itt leírtakat. Remélem épp nem chat szinten fognak
épp akkor játszani.